Вестник Санкт-Петербургского государственного университета технологии и дизайна

Вестник Санкт-Петербургского государственного университета технологии и дизайна

Журналы СПГУТД: Главная / Известия вузов. Технология легкой промышленности / Вестник СПГУТД / Дизайн. Материалы. Технология / Вестник Молодых ученых СПГУТД /

№ 4, 2010 Серия 2. Искусствоведение. Филологические науки

Содержание

Искусствоведение

А.А. Бобриков
Маленький смешной помощник: образ В.И. Ленина в советской живописи

А.Н. Фоменко
Авангард и критика фотографии

Дизайн и прикладное искусство

Т.Ю. Арб фон Кнорозок
Уильям Моррис - основоположник нового художественного проектирования и будущего дизайна

О.П. Дедик
Особенности графики британских декоративных жестяных коробок для печенья компании «Хантли и Палмерс» (1868-1976)

Ю.В. Карпова
Японский плакат 1960 годов и западные влияния

М.М. Кузнецова
Особенности восприятия художественно-организованного костюма

Художественное образование

А.А. Зырянова
Система презентационного поля дизайн-образования

Архивоведение

Л. В. Левкова
Литературные интересы П. А. Осиповой (Aвтограф и пометы на книге Ф. Маттисона из библиотеки Тригорского)

История и теория литературы. Поэтика.

И. А. Айзикова
«Дон-Кихот» Сервантеса в переводе В. А. Жуковского: прозиметрия как принцип поэтики.

А.И. Селезнев
Городской метатекст в творчестве Ф. И. Тютчева

C.C. Яницкая
Романсные цитаты и реминисценции в пьесе А. П. Чехова «Вишневый сад»

Текст в культурно–коммуникационном пространстве

Н.Л. Ермолаева
«Комплекс моря» в очерках путешествия И. А. Гончарова на фрегате «Паллада»

Г.А.Иванова.
Формирование риторического сверхтекста в Интернет–дискурсе

СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ
ИНФОРМАЦИЯ ДЛЯ АВТОРОВ

Table contents

Vestnik №1. 2010 Series 2. Art critique. Philological sciences

Art critique

A.A. Bobrikov
A small fanny assistant:.Lenin’s image in soviet painting

A.N. Fomenko
Avant-guard and criticism of the photography

Design and an industrial art

T.Yu. fon Arb Knorozok
William Morris - founder of a new artistic design

O.P. Dеdik
Graphic Design of British Decorative Tins for “Huntley & Palmers” Biscuit Factory (1868 - 1976).

Yu.V. Karpova
Japanese poster of 1960 years and western influences.

M.M. Kuznezova
Features of perception of the is art-organized costume

Art education

A.A.Zyryanova
Defining presentation field in design education

Archives

L.V. Levkova
P.A.Osipovoj's literary interests (Avtograf and litters on F.Mattisona's book from library Trigorsky)

History and the literature theory. Poetics

I.A. Ayzikova
Zhukovsky’s ”Quichote”: the prosymetry as poetical principle

A. I. Seleznev
City metatext in F. I. Tutchev’s creative works

S.S. Yanizkaya
About functions of romance quotations and reminiscences in A.P. Chekhov's play “The cherry garden"

Text in the culture-communication space

N.L. Ermolaeva
Sea poesy in the I.A. Goncharov’s sketches on frigate “Pallada” voyage

G.A. Ivanova
Formation of a rhetorical supertext in Internet discourse

AUTHORS LIST

INFORMATION FOR AUTHORS

Аннотации и ключевые слова

Искусствоведение

А.А. Бобриков
Маленький смешной помощник: образ В.И. Ленина в советской живописи

В статье прослеживается эволюция образа Ленина в советской живописи. В культуре сталинского периода Ленину припи-сывается роль помощника Сталина, который, после выполнения своей исторической миссии, превращается в маленькогочеловека, героя сентиментального бидермайера. В послевоенном советском искусстве Ленин возвращается в контекст ге-роического большого стиля, однако затем его образ эволюционирует в сторону формализованного орнаментального мотива,превращаясь в элемент идеологической рекламы

А.Н. Фоменко
Авангард и критика фотографии

В ранний период своей истории фотография не была фактом искусства и ассоциировалась с миром науки и инженерии.Первые попытки интегрировать фотографию в художественную систему, предпринимавшиеся во второй половине XIX в.,имели характер коррекции тех особенностей фотографической репрезентации, которые считались « антихудожественны-ми ». Художественная фотография ориентировалась на традиционные средства выражения — живопись и графику. В эпохуавангарда на смену этому пришла апология фотографического медиума. Однако и в фотоавангарде мы видим элементыкритики фотографии, осуществляемой средствами самой фотографии. Примером служат работы одного из лидеров совет-ского фотоавангарда, А. Родченко. Как показывает автор статьи, в основу поэтики фотографических работ Родченко положенпринцип тематизации поверхности листа, что показывает ее генетическую связь с эстетикой модернизма

Ключевые слова: фотография, модернизм, производственно-утилитарное искусство, фотомонтаж, фактография

Дизайн и прикладное искусство

Т.Ю. Арб фон Кнорозок
Уильям Моррис - основоположник нового художественного проектирования и будущего дизайна

Автором статьи исследуется дизайнерская практика Уильяма Морриса как новаторская форма художественногопроектирования

Ключевые слова: художественное проектирование, Уильям Моррис, предмет интерьера, орнамент

О.П. Дедик
Особенности графики британских декоративных жестяных коробок для печенья компании «Хантли и Палмерс» (1868-1976)

Статья посвящается истории развития и особенностям графического оформления жестяных коробок для печенья британ-ской фирмы « Хантли и Палмерс ». Рассмотрены основные методы тиражирования изображения ( литографская и офсетнаяпечать ), означены стилистические изменения, повлиявшие и на формообразование и декоративное решение упаковки

Ключевые слова: графический дизайн упаковки — английская декоративная жестяная коробка, 1868–1976 — компанияпо производству печенья « Хантли и Палмерс » –переводная печать на жестяной упаковке — офсетная печать на жестяной упаковке

Ю.В. Карпова
Японский плакат 1960 годов и западные влияния

В статье перечислены художественные направления 1960 годов ХХ века, оказавшие влияние на развитие японского плака-та — швейцарская школа дизайна, оп-арт, поп-арт. Автор выявил связь между графическим языком этих стилей и особен-ностями японской эстетики. Приведены примеры работ японских дизайнеров, в которых особенно ярко проявились чертыперечисленных выше стилей

Ключевые слова: художественный стиль, японский плакат, влияние, оп-арт, оптические иллюзии, движение, поп-арт,игра, швейцарская школа дизайна, геометрия, минимализм

М.М. Кузнецова
Особенности восприятия художественно-организованного костюма

Статья посвящена особенностям восприятия современного авторского женского костюма, в котором сочетаются принципыорганизации произведений искусства и особенности проектирования одежды

Ключевые слова: костюм, художественная функция, композиция, стилистика, восприятие, восприятие цвета.

Художественное образование

А.А. Зырянова
Система презентационного поля дизайн-образования

В работе проведен системный анализ презентационных полей вузов, входящих в мировой рейтинг лучших дизайн-школ.Обобщены принципы дискурсивно-образной организации информационных пространств, объединяющих различные по со-держанию и форме презентации

Ключевые слова: дизайн-образование, презентация, электронное издание, форма, образ, коммуникация

Архивоведение

Л. В. Левкова
Литературные интересы П. А. Осиповой (Aвтограф и пометы на книге Ф. Маттисона из библиотеки Тригорского)

В статье описываются пометы, оставленные П. А. Осиповой и ее другом в книге немецкого писателя конца XVIII — на-чала XIX вв. Фридриха Маттисона « Erinnerungen von Friedrich von Mattisson » ( Zurich, 1810 ) = « Воспоминания ФридрихаМаттисона » ( Цюрих, 1810 ). Они помогают уточнить ее литературные интересы. Автор, привлекая архивные материалыиз РО ИРЛИ РАН ( альбом Осиповой и письма графа К. де Бозиа ), высказывает предположение, что отчеркивания и пометыв книге могли быть своеобразным цитатным « диалогом » между ними

Ключевые слова: автограф П. А. Осиповой, библиотека Тригорского, немецкий поэт Фридрих Маттисон, граф К. деБозиа, пометы. цитатный « диалог »

История и теория литературы. Поэтика.

И. А. Айзикова
«Дон-Кихот» Сервантеса в переводе В. А. Жуковского: прозиметрия как принцип поэтики.

Проза В. А. Жуковского до сих пор изучена недостаточно. Ее поэтика еще не понята, что объясняется традицией восприятияЖуковского только как поэта. Жуковский как прозаик синтезировал лирические и эпические, стихотворные и прозаическиеэлементы, в этом аспекте в статье рассматривается перевод романа Сервантеса « Дон Кихот » (1803-1806 ). Главное вниманиеобращено на взаимовлияние стихотворной и прозаической частей текста, активно взаимодействующих, что является однойиз основ прозаического романа, переведенного поэтом

Ключевые слова: В. А. Жуковский, Сервантес, « Дон-Кихот », прозиметрия, лирическое, эпическое, перевод, романтизм

А.И. Селезнев
Городской метатекст в творчестве Ф. И. Тютчева

В статье исследуется место и значение города в лирическом и эпистолярном творчестве Ф. И. Тютчева, своеобразие егопоэтики города, определяемое его эстетикой и миросозерцанием в целом

Ключевые слова:город, урбанизм, толпа, пошлость, лирическое и эпистолярное творчество Ф. И. Тютчева

C.C. Яницкая
Романсные цитаты и реминисценции в пьесе А. П. Чехова «Вишневый сад»

Анализируется использование драматургом эмоционально-содержательного потенциала романса. По мнению автора ста-тьи, интерес Чехова к текстам романса во многом обусловлен способностью этого жанра перенимать функцию пародии.Цитаты из двух популярных в разных социальных слоях городских романсов и скрытые реминисценции придают особуювыразительность образам Епиходова и Яши

Ключевые слова: цитаты, реминисценции, городской романс, мещанский быт, второстепенные персонажи, ремарки,пародия.

Текст в культурно–коммуникационном пространстве

Н.Л. Ермолаева
«Комплекс моря» в очерках путешествия И. А. Гончарова на фрегате «Паллада»

В статье анализируются способы изображения отношений человека и морской стихии в очерках Гончарова ( « Фрегат « Пал-лада » », « Два случая из морской жизни », « Через двадцать лет »), осмысливается своеобразие миропонимания и дарованияписателя на фоне творчества его современников

Ключевые слова: « поэтический комплекс моря »; жизнь на берегу и « морская жизнь »; « всё так обыкновенно »; психо-логизм, живописание, философичность, « литературность », мифологизация, религиозность

Г.А.Иванова.
Формирование риторического сверхтекста в Интернет–дискурсе

Предметом исследования являются прецедентные феномены. В статье описан Интернет-дискурс, связанный с обсуждениемсообщения блогера « Верните рынду ! ». Анализируются риторические, интертекстуальные и экстралингвистические особенности формирования сверхтекста « Рында Путина »

Ключевые слова: прецедентный феномен, языковая картина мира, топосы, дискурс, сверхтекст

Annotations and key words

Art critique

A.A. Bobrikov
A small fanny assistant:.Lenin’s image in soviet painting

The subject matter of the article « A Small Funny Assistant : the Image of Lenin in Soviet Painting » by Aleksey Bobrikov is theevolution of the image of Lenin in the Soviet art. In the Stalinist culture Lenin was attributed the role of Stalin’s assistant, who aftercarrying out his historical mission turned into a small man, the character of sentimental Biedermeier art. In the post-war art Leninreturned to the context of the heroic great stile, but then his image was developed into a stylized ornamental motif and an elementof ideological advertising

Key words: soviet art, iconography, great stile, biedermeier, art of Brezhnev epoch

A.N. Fomenko
Avant-guard and criticism of the photography

At the beginning of its development photography was not regarded as an art medium and associated with the world of science andengineering. So the first attempts to integrate photography into the art system, which used to be made in the second half of the 190thcentury, presupposed a correction of the features of photo representation which were considered anti-artistic. The art-photographyoriented towards the traditional hand-made media — painting and graphic arts. At the age of avant-garde this strategy gave placeto apology of photo-medium, which was regarded as a base of a new poetics of fixing of the facts and one of the means of culturalrevolution. But we can find the elements of criticism against photography by the use of photography itself in avant-garde too. Theworks by one of lieder of soviet and international photo-avant-garde, Alexander Rodchenko, are a typical example of this paradoxicalstrategy. As shown in the article, the base of poetics of his works is the thematisation of the literal surface of the picture, whichdemonstrates their genetic connection with the aesthetics of modernism

Key words: photography, modernism, soviet constructivism, photo-montage, factography

Design and an industrial art

T.Yu. fon Arb Knorozok
William Morris - founder of a new artistic design

The author of the article analyzes the design practice of William Morris as an innovative form of artistic design

Key words: artistic design, William Morris, a piece of furniture, ornament

O.P. Dеdik
Graphic Design of British Decorative Tins for “Huntley & Palmers” Biscuit Factory (1868 - 1976).

The article covers the development and characteristics of the graphic design of tin boxes produced for « Huntley&Palmers » Britishbiscuit company. Two main design duplicating processes ( transfer printing and offset lithography ) are considered, changes in stylesinfluencing the form and design of the packaging solutions are defined

Key words: packaging graphic design — British Decorative Tin Box, 1868–1976 — Huntley&Palmers biscuit factory — transferprinting on tin packaging — offset lithography for printing on metal

Yu.V. Karpova
Japanese poster of 1960 years and western influences.

This article is enumeration of the artistic trends of 1960 years in XX century, which had influence on japanese poster’s development— Switzerland graphic style, op-art, pop-art. The author revealed the connection between graphic language of these trends andJapanese aesthetic’s peculiarities. Here are indicated examples of japan design posters, which are the bright reflection of featuresof these trends

Key words: artistic trend, japan poster, influence, op-art, optic illusions, movement, pop-art, game, Switzerland graphic style,geometrie, minimalism

M.M. Kuznezova
Features of perception of the is art-organized costume

The article is devoted to features of perception of a modern author’s costume for women which combines principles of organizationof artworks and clothing design particularities

Key words: сostume, аrt function, сomposition, stylistics, рerception, рerception of colour.

Art education

A.A.Zyryanova
Defining presentation field in design education

The paper discusses the presentations of several schools included in the Top Design School list in 2004–2009. Special attention ispaid to the analysis of the presentations which combine discursive and imaginative means of expression. The structure and principlesof organization of the information field which unites different contents and forms is explored

Key words: design education, presentation, electronic edition, form, image, communication

Archives

L.V. Levkova
P.A.Osipovoj's literary interests (Avtograf and litters on F.Mattisona's book from library Trigorsky)

The litters, left by P. A. Osipova and her friend in the book of German writer of the late XVIII — early XIX centuries FriedrichMattison « Erinnerungen von Friedrich von Mattisson » ( Zurich, 1810 ) = « Frederick Mattison’s memories " ( Zurich, 1810 ) aredescribed in the article. They help to clarify her literary interests.The author on the base of archival materials of RO IRLIRAN ( Osipov’s album and letters of Count C. de Bozia ), suggests that marks and litters in the book could be a kindof quotation « dialogue » between them

Key words: P. A. Osipova's avtograf, library of Trigorsky estate, german poet Frederick Mattison, Count C. de Bozia, litters,quotation « dialogue »

History and the literature theory. Poetics

I.A. Ayzikova
Zhukovsky’s ”Quichote”: the prosymetry as poetical principle

Zhukovsky’s prose isn’t well studied up to now. Its artistic value isn’t comprehended yet. It’s determined by Zhukovsky’s poeticalreception of the world. Zhukovsky as prose writer synthesized lyrical and apical elements as well as poetical and prosaic properties.In this aspect, the translation of Servantes’ novel « Quixote » (1803-1806 ) is considered in the article. Particular attention is paid tothe interchange of poetical and prosaic parts of the text. These parts are in active interaction. It appears to be one of the basic literaryprinciples of the prosaic novel which was translated by the poet

Key words: V. A. Zhukovsky, Servantes, « Quichote », prosymetry, lyrical, apical, translation, romanticism

A. I. Seleznev
City metatext in F. I. Tutchev’s creative works

The article is devoted to the research of place and meaning of the city in lyrical and epistolary creative work of F. I. Tutchev, distinguishingfeatures of his city’s poetics, determined by his aesthetics and whole understanding of the world

Key words : city, urbanism, crowd, shallowness, lyrics and epistolary creative work of F. I. Tutchev

S.S. Yanizkaya
About functions of romance quotations and reminiscences in A.P. Chekhov's play “The cherry garden"

The playwright's use of emotionally-meaningful potential of the Romance is analyzed. The author of the article is of the opinion thatin the texts of the Romance is stipulated to a large extent by the ability of this genre for the adoption of a parody function. Quotationstaken from two town romances popular in different social layers and ulterior reminiscences give a special expressiveness tothe characters such as Epikhodov and Yasha

Key words:quotations, reminiscences, town romance, petty bourgeois mode of life, minor characters, stage directions, parody.

Text in the culture-communication space

N.L. Ermolaeva
Sea poesy in the I.A. Goncharov’s sketches on frigate “Pallada” voyage

The article analyses the ways of depicting man and sea in the « Two cases from sea-life » « Twenty years after »), the author dwellson the specificity of the writer’s view on the world and his creative gift on the background of his contemporaries

Key words:poetic complex of sea ; « on-land life » and « sea-life »; « everything is so ordinary »; psychological manner of the writer ;painting with the word, philosophical colouring of literary work, mythological, literary and religious associations in I. A. Goncharov’sprose

G.A. Ivanova
Formation of a rhetorical supertext in Internet discourse

The subject of the study are precedential phenomena. This article describes Internet discourse, discussion messages blogger « Bringback the bell ! ». Analyzes the rhetorical, intertextual and extralinguistic features of the formation sverhteksta « Rynda Putin

Key words: precedent phenomenon, language world, topos, discourse, supertekst